Page 34 -
P. 34

Onderwijs & ICT






            (handmatig?) in een roostersysteem ingegeven, waar ook
            de lokalen inzitten. De roostermakers roostert handmatig,   Onderwijslogistiek, een kritische
            zonder gebruik te maken van de roosterautomaat. Het re-  succesfactor
            sultaat wordt (op een manier die 10 jaar geleden al ouder-  Op 22 april a.s. organiseert Profiel Conferenties in
            wets was) ingelezen in het aan- en afwezigheidsregistratie-  Leerhotel Het Klooster de expertmeeting ‘– over rooster-
            systeem – hè hè, dat is weer gelukt!              loos roosteren en andere ontwikkelingen’
                Dat kan beter. Er zijn modernere, beter geïntegreerde sys-
            temen beschikbaar. Maar ook door het maken van goede af-
            spraken over het format van bestanden, over de te hanteren   leuk. Veel studenten geven aan dat ze zich vervelen op school,
            codes, en over de timing van de verschillende stappen (zie   dat het onderwijsaanbod vaak niet uitdagend is. Scholen kun-
            het vorige punt over processen) valt al veel te verbeteren.  nen deze signalen niet negeren, kunnen niet vanwege de een-
                                                             voud van de roosters studenten dwingen om dingen te doen
          Flexibel onderwijs                                 die ze al kunnen of weten, of waar ze nog niet aan toe zijn.
          Maar er is meer. Want hoewel de trend van flexibele roosters,     Juist het organiseren van flexibel onderwijs vereist leider-
          van zelfsturend en vraaggericht onderwijs de laatste jaren he-  schap, vereist logistieke expertise en een multidisciplinaire be-
          lemaal weg is, denk ik dat we daar weer veel meer aandacht           nadering. Wie kan die kar trekken?
          aan moeten besteden. Het inspelen op de reeds aanwezige
          kennis en vaardigheden van studenten en op de verschillende
          leerstijlen van studenten, het beter gebruik maken van de mo-
          gelijkheden om met de inzet van ict onderwijs op maat aan te         jaap de mare is zelfstandig adviseur
          kunnen bieden – ik denk dat het onvermijdelijk is, zeker nu          in het mbo. Sinds de zomer van 2013
          instellingen steeds meer met minder moet doen.                       is hij Kwartiermaker coördinator
           Het schoolse systeem van leerling > klas > rooster is gemak-        Onderwijslogistiek bij het Drenthe
          kelijk te organiseren, maar het is niet per sé goed en ook niet      college, jaap@demareconsulting.nl


            advertentie

















































      34                                                                                       PROFIEL  nummER  2
   29   30   31   32   33   34   35   36