Page 29 -
P. 29

examenservice meI:
                            voldoet. Vastgestelde minpunten leiden tot
                          verbeteradviezen voor de constructeurs.
                       Uiteindelijk valideert een Vaststellings commissie
                 –  voor  50  procent  bestaande  uit  het  onderwijs  en  voor   netwerk voor keuren van
              50 procent uit het werkveld – elk exameninstrument. Een
              gevalideerd examen komt vervolgens  op de website van
              Examenservice MEI te staan. Uit de ervaringen van het eerste            elkaars examens
              jaar blijkt dat, op een handvol na, weinig exameninstrumenten
              meteen aan alle criteria voldoen. Een goed exameninstrument
              maken is en blijft vakwerk, zo wijst de praktijk uit.
                                                                 gezamenlijke verantwoordelijkheid
              netwerkorganisatie                                 Met de aanpak van construeren en valideren brengt Examen-
              Examenservice MEI is een coöperatieve netwerkorganisa-  service MEI afspraken uit het Sectoraal Examenprofiel in prak-
              tie. De stichting heeft zelf geen mensen in dienst. Alle werk-  tijk. De samenwerking van onderwijs en branches op de diverse
              zaamheden worden in principe uitgevoerd door medewerkers   niveaus (in bestuur, valideren en construeren) creëert hiervoor
              van de aangesloten organisaties, die daarvoor weer een ver-  een solide basis. De gezamenlijke verantwoordelijkheid komt
              goeding ontvangen. Op dit moment zijn zo’n 85 mensen van   ook tot uiting in de financiering van Examenservice MEI. De
              scholen, bedrijven en de betrokken O&O-fondsen druk met   opleidings-  en ontwikkelingsfondsen OOM  en  OTIB  betalen
              het beoordelen, bekritiseren, verbeteren en vaststellen van el-  mee aan de ontwikkeling van exameninstrumenten; de fond-
              kaars examens. Het kunnen meebepalen van de kwaliteit van   sen hechten veel belang aan kwalitatief goede examinering
              producten, het leren van en met elkaar en het gedeeld eige-  met referentieopdrachten die als passend voorbeeld kunnen
              naarschap blijken voor roc’s belangrijk te zijn om te partici-  dienen voor examenopdrachten in de reële beroepspraktijk.
              peren. Deelneming leidt tot kwaliteitsbewustzijn en leerwinst   Hiernaast betalen de deelnemende scholen een bedrag van
              in de eigen teams. Het bedrijfsleven was al betrokken bij de   € 22,50 per leerling, gebaseerd op de formele leerlingaantallen
              voorkant van opleidingen, in de vorm van inbreng in de in-  per 1 oktober van het voorgaande schooljaar. Naar verwachting
              houd van kwalificatiedossiers. Door het valideringsproces van   blijft deze bijdrage in ieder geval de komende twee schoolja-
              Examenservice MEI is die betrokkenheid nu eveneens aan de   ren op hetzelfde peil. Uit de inkomsten van Examenservice MEI
              achterkant geborgd. De samenwerking versterkt ontegenzeg-  ontvangen actieve scholen een vergoeding voor de inzet van
              gelijk het onderlinge vertrouwen.                  examineringsdeskundigen en vakdocenten.
               Of zoals opleidingsmanager  Antoine Derksen van het
              Graafschap College uit Doetinchem het verwoordt: ‘Voor ons   Meer informatie: www.stichtingexamenservicemei.nl
              betekent Examenservice MEI vooral het bestendigen van de
              kwaliteit van examinering, niet alleen voor ons roc, maar ook   joke Steenbruggen is interim manager van examenservice meI en
              voor de branche. Daar leveren we graag onze bijdrage aan.’  anton van grunsven is journalist

              ontwikkelplatforms
              Om diversiteit in het aanbod te realiseren zijn ontwikkelplat-
              forms ingericht, bestaande uit praktijkopleiders en docenten   Dekkend aanbod voor alle crebo’s
              en met onderwijskundige ondersteuning. Verschillende soor-  Examenservice MEI biedt exameninstrumenten per
              ten en vormen van exameninstrumenten, bijvoorbeeld die   centraal geregistreerde beroepsopleiding (crebo). Elk exa-
              van het Consortium Beroepsonderwijs, zijn in de afgelopen   meninstrument dekt de inhoud van het betreffende kwa-
              maanden uitgebreid. Voor nagenoeg alle van de zestig centraal   lificatiedossier. Een exameninstrument is gericht op het
              geregistreerde beroepsopleidingen in de domeinen Metaal,   examineren van kennis, vaardigheden en houding – in de
              Elektro techniek  en  Installatietechniek  heeft  Examenservice   reële en/of gesimuleerde beroepspraktijk – gebaseerd op
              MEI inmiddels een of meer examenproducten beschikbaar.   het kwalificatiedossier. Examenservice biedt een dekkend
               Toch krijgt Examenservice af en toe, bijvoorbeeld van een   aanbod voor alle crebo’s die behoren tot de Bedrijfstak-
              docent, kritiek omdat een bepaald examenproduct nog niet   groep Metaal, Elektrotechniek en Installatietechniek. Een
              voorradig is of omdat er geen (passende) examenopdracht bij   van de uitgangspunten van Examen service is per oplei-
              zit. Examenservice MEI is echter geen V&D of cafetaria waar   ding variatie in exameninstrumenten te bieden. Een roc
              je eventjes wat bestelt. Als er behoefte is aan nieuwe of an-  moet kunnen kiezen. De kwaliteit en eenduidigheid wordt
              dere producten, moeten scholen en branches daar samen voor   bewaakt doordat elke variant aan dezelfde criteria moet
              zorgen. Iedereen die bekwaam is kán en mág meewerken!   voldoen vóórdat validatie volgt.
              Examenservice MEI is niet voor niets een netwerkorganisatie.



              Maart  2014                                                                                          29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34