Page 31 -
P. 31
Studenten begeleiden Mbo-docenten presenteren resultaten
uit onderzoek in vakblad Profiel
De kwaliteit van de opleider is essentieel voor de kwaliteit
studenten tijdens de stage van een beroepsopleiding. In het mbo zijn de docent in
school en de praktijkopleider op de werkplek de belang-
rijkste begeleiders van de studenten die een beroepsop-
met Facebook leiding volgen. Er is de laatste jaren veel aandacht voor de
noodzaak van blijvende professionalisering van opleiders
om hun taak op niveau te kunnen blijven uitvoeren. En veel
opleiders zijn zelf de eersten om dat te beamen.
In deze rubriek laten we uit het hele land docenten aan
het woord die in het kader van de ontwikkeling van hun
persoonlijke professionaliteit een masteropleiding volgen
traject en eenmaal aan het einde van het traject. In de in- en als onderdeel daarvan onderzoek doen. Onderzoek is
terviews werden vragen gesteld over 10 thema’s die mede bij uitstek een middel om vraagstukken in de eigen onder-
op basis van literatuurstudie waren geformuleerd, zoals for- zoekspraktijk eens van een andere kant te bekijken of be-
meel en informeel, tijd- en plaatsonafhankelijk en samen- ter te onderbouwen. De auteurs geven een impressie van
werkend leren. hun onderzoeksresultaten en laten zo tegelijkertijd zien
welke prangende vragen er leven onder mbo-docenten.
Belangrijkste resultaten
Beide groepen gaven aan dat er, in vergelijking met de eigen De landelijke selectie van onderzoekers voor deze
Facebook-pagina, op de geheime groep zakelijker en in correc- rubriek staat onder supervisie van Elly de Bruijn, lec-
ter Nederlands werd geschreven. Zowel tutees en tutors post- tor Beroepsonderwijs, Hogeschool Utrecht en bijzonder
ten de berichten met name thuis of op school. hoogleraar Pedagogisch-didactische vormgeving van be-
De tutors en de tutees hadden alleen via Facebook contact roepsonderwijs, volwasseneneducatie en levenslang leren,
met elkaar. Bijna iedereen kon via het posten van berichten Universiteit Utrecht. Zij begeleidt hen bij het schrijven. De
hun vraag/antwoord kwijt. Ze vonden het eindredactie berust bij het vakblad Profiel.
wel lastig dat zij niet zagen wat er met hun
feedback werd gedaan door de tutees. Vijf
tutors hadden voor de beeldvorming graag
een dag meegelopen op de BPV van de wijze communiceren op Facebook op een tijd en plaats die
tutee. Bijna alle tutees en tutors vonden hen uitkomt. Zij ervaren genoeg privacy om in de berichten
het geen bezwaar dat elkaars berichten ervaringen met elkaar te delen. Echter omdat niet alles in één
gelezen konden worden, het had een bericht verwoord kan worden en omdat het bericht geen to-
helpend effect. De meesten vonden dat taalbeeld geeft van hoe de tutee de BPV doorloopt, kan het
Facebook een plek moest krijgen in het van belang zijn dat de tutor één of enkele dagen meeloopt
onderwijs los van het traject van peer met de tutee op de leerwerkplek. Het uitvoeren van peer tuto-
tutoring, maar om bijvoorbeeld roos- ring in het onderwijs wordt als positief ervaren en bovendien
ters op te zetten. Alle studenten von- geven betrokkenen aan er van geleerd te hebben.
den dat peer tutoring als werk- en leervorm Wat betekent dit nu voor de situatie bij de Utrechtse
in het onderwijs moest worden aangeboden. Zorgacademie van MBO Utrecht? Het inzetten van peer tu-
Drie tutors gaven aan een persoonlijke ontwikkeling te toring als werk- en leervorm kan binnen de Utrechtse
hebben doorgemaakt bij begeleiden en vakdeskundigheid Zorgacademie plaatsvinden. Facebook als online communi-
toepassen. Drie andere tutees bij het leren omgaan met druk catie platform is hierbij ondersteunend aan het face-to-face
en tegenslag. contact op een lesdag. Om een volledig beeld van het werk-
plekleren van de tutee te krijgen heeft het meerwaarde als de
conclusies en toekomst tutor een keer meeloopt met de tutee op de leerwerkplek, de
Een afgeschermde groepsfunctionaliteit kan goed ingezet wor- tutor kan dan gerichte feedback geven.
den in een traject van peer tutoring op de manier zoals het
heeft plaatsgevonden, echter alleen ter ondersteuning van
face-to-face contact. astrid Schat is docent en onderwijsontwikkelaar van de utrechtse
Uit de resultaten blijkt dat tutees en tutors op een formele Zorgacademie van mBO utrecht.
Maart 2014 31

