Page 31 -
P. 31

Studenten begeleiden                     Mbo-docenten presenteren resultaten
                                                                   uit onderzoek in vakblad Profiel
                                                                   De kwaliteit van de opleider is essentieel voor de kwaliteit
                   studenten tijdens de stage                      van een beroepsopleiding. In het mbo zijn de docent in

                                                                   school en de praktijkopleider op de werkplek de belang-
                                                                   rijkste begeleiders van de studenten die een beroepsop-
                                      met Facebook                 leiding volgen. Er is de laatste jaren veel aandacht voor de
                                                                   noodzaak van blijvende professionalisering van opleiders
                                                                   om hun taak op niveau te kunnen blijven uitvoeren. En veel
                                                                   opleiders zijn zelf de eersten om dat te beamen.
                                                                   In deze rubriek laten we uit het hele land docenten aan
                                                                   het woord die in het kader van de ontwikkeling van hun
                                                                   persoonlijke professionaliteit een masteropleiding volgen
              traject en eenmaal aan het einde van het traject. In de in-  en als onderdeel daarvan onderzoek doen. Onderzoek is
              terviews werden vragen gesteld over 10 thema’s die mede   bij uitstek een middel om vraagstukken in de eigen onder-
              op basis van literatuurstudie waren geformuleerd, zoals for-  zoekspraktijk eens van een andere kant te bekijken of be-
              meel en informeel, tijd- en plaatsonafhankelijk en samen-  ter te onderbouwen. De auteurs geven een impressie van
              werkend leren.                                       hun onderzoeksresultaten en laten zo tegelijkertijd zien
                                                                   welke prangende vragen er leven onder mbo-docenten.
              Belangrijkste resultaten
              Beide groepen gaven aan dat er, in vergelijking met de eigen   De landelijke selectie van onderzoekers voor deze
              Facebook-pagina, op de geheime groep zakelijker en in correc-  rubriek staat onder supervisie van Elly de Bruijn, lec-
              ter Nederlands werd geschreven. Zowel tutees en tutors post-  tor Beroepsonderwijs, Hogeschool Utrecht en bijzonder
              ten de berichten met name thuis of op school.        hoogleraar Pedagogisch-didactische vormgeving van be-
               De tutors en de tutees hadden alleen via Facebook contact   roepsonderwijs, volwasseneneducatie en levenslang leren,
              met elkaar. Bijna iedereen kon via het posten van berichten   Universiteit Utrecht. Zij begeleidt hen bij het schrijven. De
                          hun vraag/antwoord kwijt. Ze vonden het   eindredactie berust bij het vakblad Profiel.
                          wel lastig dat zij niet zagen wat er met hun
                           feedback werd gedaan door de tutees. Vijf
                           tutors hadden voor de beeldvorming graag
                            een  dag  meegelopen  op  de  BPV  van  de   wijze  communiceren  op Facebook  op  een tijd en plaats die
                            tutee.  Bijna  alle  tutees  en tutors  vonden   hen uitkomt. Zij ervaren genoeg privacy om in de berichten
                             het geen bezwaar dat elkaars berichten   ervaringen met elkaar te delen. Echter omdat niet alles in één
                             gelezen konden worden, het had een   bericht verwoord kan worden en omdat het bericht geen to-
                             helpend effect. De meesten vonden dat   taalbeeld geeft van hoe de tutee de BPV doorloopt, kan het
                              Facebook een plek moest krijgen in het   van  belang zijn dat  de tutor één of  enkele dagen meeloopt
                              onderwijs los van het traject van peer   met de tutee op de leerwerkplek. Het uitvoeren van peer tuto-
                               tutoring, maar om bijvoorbeeld roos-  ring in het onderwijs wordt als positief ervaren en bovendien
                               ters op te zetten. Alle studenten von-  geven betrokkenen aan er van geleerd te hebben.
                         den dat peer tutoring als werk- en leervorm   Wat betekent dit nu voor de situatie bij de Utrechtse
              in het onderwijs moest worden aangeboden.          Zorgacademie van MBO Utrecht? Het inzetten van peer tu-
               Drie tutors gaven aan een persoonlijke ontwikkeling te   toring als werk- en leervorm kan binnen de Utrechtse
              hebben doorgemaakt bij begeleiden en vakdeskundigheid   Zorgacademie plaatsvinden. Facebook als  online  communi-
              toepassen. Drie andere tutees bij het leren omgaan met druk   catie platform is hierbij ondersteunend aan het face-to-face
              en tegenslag.                                      contact op een lesdag. Om een volledig beeld van het werk-
                                                                 plekleren van de tutee te krijgen heeft het meerwaarde als de
              conclusies en toekomst                             tutor een keer meeloopt met de tutee op de leerwerkplek, de
              Een afgeschermde groepsfunctionaliteit kan goed ingezet wor-  tutor kan dan gerichte feedback geven.
              den  in  een  traject  van  peer tutoring  op  de  manier  zoals  het
              heeft plaatsgevonden, echter alleen ter ondersteuning van
              face-to-face contact.                              astrid Schat is docent en onderwijsontwikkelaar van de utrechtse
               Uit de resultaten blijkt dat tutees en tutors op een formele   Zorgacademie van mBO utrecht.



              Maart  2014                                                                                          31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36