Page 33 -
P. 33

Zes vragen die


 ondergeschoven  kindje                                                      iedere bestuurder zich




                                                                                  zou moeten stellen






                riculum: wie het onderwijs slimmer organiseert, met een ge-
                lijkmatige belasting door het jaar en over de jaren, met grotere   Wie de onderwijslogistiek langs deze lijnen organiseert,
                groepen voor vakken waar dat mogelijk is, met een grotere in-  zal merken dat verbeteringen als rijpe appels uit de boom
                zet van ict-hulpmiddelen in het leerproces, kan grote stappen   vallen. Want wie op een willekeurige school rondloopt ziet
                maken. Maar ook ‘in het kleine’ zijn veel verbeteringen mo-  iedere dag dat er veel te winnen valt. Scholen kennen veel
                gelijk, en de opleidingsmanager is hier vaak de sleutelspeler.   inefficiënties. En dat grotere efficiëntie ook heel goed sa-
                De opleidingsmanager is ook degene die afspraken maakt met   men kan gaan met betere roosters, en met meer ‘rust’ in de
                individuele docenten over werktijden, bapo-dagen et cetera.   roosters (iets dat studenten ook erg belangrijk vinden!).
                De vraag is nu: wie voert dit gesprek met de opleidingsmana-
                gers? Zijn de mensen die zich met de onderwijslogistiek bezig
                houden goed in positie gebracht om dit gesprek op basis van
                gelijkwaardigheid te voeren? Zijn ze van voldoende niveau,   5  Zijn de logistieke processen goed ingeregeld?
                hebben ze voldoende autoriteit, is er escalatie mogelijk?   De processen rond planning en roostering zijn bij de meeste
                                                                   roc’s uitvoerig beschreven, met deadlines die alle betrok-
              4  Is er voldoende zicht op de logistieke performance?  kenen ruim de tijd geven om de benodigde gegevens aan te
                Meten is weten. Maar hoeveel weten we van de logistieke   leveren. En desondanks komen roosters vaak te laat, is het
                performance  van  ons  roc?  Als  we  de  logistiek  definiëren   vaak bij het begin van het schooljaar een puinhoop en wij-
                als het optimaliseren van de roosters gegeven de beperkte   zigen de roosters voortdurend. Hoe kan dat toch?
                beschikbaarheid van docenten en lokalen (een platte, maar        De oorzaak van deze procesmatige onrust ligt in de ruime
                voor dit artikel bruikbare definitie) dan hebben we inzicht   deadlines, in combinatie met de onzekerheden die nu een-
                nodig in de volgende zaken:                        maal rond het onderwijs bestaan. Het resultaat is dat dead-
                a. De kwaliteit van de roosters                    lines boterzacht zijn, dat gegevens zelden in één keer goed
                b. Het gebruik van de lokalen                      worden aangeleverd, dat er nog diverse ‘verbeterslagen’ wor-
                c. De inzet van de docenten                        den gemaakt waarin betrokkenen additionele wensen probe-
                d. De grootte van de groepen                       ren te realiseren. ‘Right first time’ en ‘lean’ zijn niet bepaald
                Vooral dit eerste is moeilijk: hoe kun je de kwaliteit van roos-  de begrippen die hier worden toegepast. Het beter organise-
                ters meten? Wat zijn goede roosters eigenlijk? Wat vinden   ren van deze processen is eigenlijk helemaal niet zo ingewik-
                studenten eigenlijk belangrijk aan roosters, wordt ze dat ei-  keld, maar het vereist vaak wel een zekere cultuuromslag.
                genlijk wel eens gevraagd? En als we dat weten, dan moeten   Kortcyclische processen zonder allerlei goedkeuringsproce-
                we dit ‘vertalen’ naar een rapportage. Geen sinecure! Maar   dures achteraf, heldere doelstellingen (‘wat is voor ons een
                over de andere zaken, het gebruik van lokalen, de inzet van   goed rooster’) en heldere afspraken maken processen moge-
                docenten en de grootte van groepen, zijn over het algemeen   lijk die meer lijken op een levering van Wehkamp dan op de
                voldoende gegevens beschikbaar om goede rapportages te   aanleg van de A4 tussen Delft en Rotterdam.
                kunnen maken. Zodat op feiten gestuurd kan worden.
                                                                 6  Is er adequate systeemondersteuning?
                                                                   Het landschap van de applicaties die de logistieke proces-
                       Het beter organiseren van                   sen moeten ondersteunen doet vaak nog het meest den-
                                                                   ken aan Finland. Het curriculum wordt in Word-bestanden
                    logistieke processen is niet zo
                                                                   vastgelegd, de docenten worden (handmatig) overgenomen
                  ingewikkeld, maar het vereist wel                uit het HR-systeem, de lesgroepen worden (handmatig) uit
                       een zekere cultuuromslag                    de kernregistratie overgenomen, en dat gaat allemaal in
                                                                   een grote gehaktmolen die ‘Excel’ heet waar de planning
                                                                   en  werkverdeling  in  wordt  gedaan.  De  resultaten  worden   >>



              Maart  2014                                                                                          33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36