Page 32 -
P. 32

Onderwijs & ICT






         Onderwijslogistiek is een




         ondergeschoven  kindje











          Onderwijslogistiek is  ‘hot’: Focus op  Vakman-    maar ook omdat (on)tevredenheid over roosters vaak een be-
          schap eist meer uren onderwijs bij gelijkblij-     langrijk issue  is voor studenten. Maar de organisatie van de
          vende budgetten. Maar de meeste roc’s hebben       onderwijslogistiek weerspiegelt bijna nooit dit belang, met
          hun onderwijslogistiek niet goed georganiseerd.    roostermakers schaal 6 of 7 die diep in de sectoren zitten zon-
          Het is vaak een ondergeschoven kindje. Om dit      der centrale aansturing of deel uitmaken van het facilitair be-
          te veranderen is actie vanuit het College van      drijf met de primaire focus op lokaalbenutting.
          Bestuur nodig.                                       Om de onderwijslogistiek te verbeteren moeten diverse
                                                             zaken worden  ‘opgelijnd’  die  in  elkaars verlengde  liggen  en
          Jaap de Mare                                       elkaar versterken. Iedere bestuurder zou zich in dit kader de
                                                             volgende zes vragen moeten stellen:
          Focus op Vakmanschap betekent een intensivering van het
          onderwijs, vooral in het eerste jaar. En omdat zo’n 40 procent   1  Is de logistiek als functionele kolom georganiseerd?
          van de studenten eerstejaars zijn, betekent dit een substan-  In ieder roc is de financiële dimensie als functionele kolom
          tiële uitbreiding van het aantal uren onderwijs. Roc’s gaan   georganiseerd; er is iemand eindverantwoordelijk. Idem voor
          verschillend om met deze uitdaging. De meest voorkomende   de HR dimensie. Maar de verantwoordelijkheid voor de logis-
          reactie is: meer van hetzelfde. Het is alsof men probeert meer   tiek is vaak onduidelijk belegd, decentraal en zonder over-
          augurken in een potje te krijgen door simpelweg harder te du-  koepelende aansturing. Wie gaat initiatieven nemen om de
          wen. Het moge duidelijk zijn dat de mogelijkheden van deze   logistiek te verbeteren? Wie tilt het naar een hoger niveau?
          aanpak beperkt zijn.                                 Bij de meeste roc’s is het hard nodig dat onderwijslogis-
                                                               tiek als een volwaardige functionele kolom wordt georga-
                                                               niseerd, met een professional die procesverantwoordelijk is
               In veel roc’s zijn de mensen die                voor de logistieke processen, die de betrokken medewerkers
                                                               functioneel aanstuurt en die het CvB kan adviseren over het
            zich met logistiek bezig houden geen               logistieke beleid. Net zoals dat bij finance en HR het geval is.
                vakmensen maar autodidacten
                                                             2  Is er voldoende logistieke expertise aanwezig?
                                                               Logistiek is een vak, en vereist vakmensen. Maar in veel
                                                               roc’s zijn de mensen die zich met logistiek bezig houden
            Er zijn ook roc’s die proberen het onderwijs slimmer te or-  autodidacten, mensen die zich de benodigde vaardigheden
          ganiseren. Wijzigingen in het curriculum en het samenvoegen   zelf hebben eigen gemaakt, die op zijn best een cursus Untis
          van kleinere opleidingen maken het mogelijk om onderwijs te   hebben gedaan en af en toe een conferentie bezoeken (als
          geven aan grotere groepen. Door taal en rekenen horizontaal   dat al gebeurt). Maar onderwijslogistiek heeft vakmensen
          (op basis van niveaugroepen) te organiseren kunnen grotere,   nodig, mensen die over de schuttingen van het onderwijs
          meer homogene groepen worden gevormd. Zo vermijd je dat je   kunnen kijken naar hoe de logistiek in andere sectoren
          onderwijs geeft aan studenten die het eindniveau al gehaald   wordt georganiseerd, mensen met theoretische bagage,
          hebben. Door het onderwijs in grotere blokken aan te bieden   mensen met een netwerk bij andere roc’s. Mensen ook op
          kunnen snijverliezen worden beperkt. En zo zijn er nog veel   een voldoende niveau: minstens hbo-ers. Niet veel roc’s
          meer mogelijkheden.                                  hebben deze expertise in huis.
            Echter, de meeste roc’s zijn niet zodanig georganiseerd dat
          ze het onderwijs heel anders en slimmer kunnen inrichten.   3  Wordt het juiste gesprek gevoerd met de opleidings managers?
          Simpelweg omdat er niemand is die hierin de leiding kan ne-  Opleidingsmanagers maken belangrijke keuzes die de onder-
          men. Ja, de onderwijslogistiek is heel belangrijk, dat erkent   wijslogistiek beïnvloeden, zoals de opzet van het curriculum
          iedereen, niet alleen vanwege bovengenoemde intensivering,   en de afspraken met individuele docenten. Wat betreft het cur-



      32                                                                                       PROFIEL  nummER  2
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36