Page 32 -
P. 32
Onderwijs & ICT
Onderwijslogistiek is een
ondergeschoven kindje
Onderwijslogistiek is ‘hot’: Focus op Vakman- maar ook omdat (on)tevredenheid over roosters vaak een be-
schap eist meer uren onderwijs bij gelijkblij- langrijk issue is voor studenten. Maar de organisatie van de
vende budgetten. Maar de meeste roc’s hebben onderwijslogistiek weerspiegelt bijna nooit dit belang, met
hun onderwijslogistiek niet goed georganiseerd. roostermakers schaal 6 of 7 die diep in de sectoren zitten zon-
Het is vaak een ondergeschoven kindje. Om dit der centrale aansturing of deel uitmaken van het facilitair be-
te veranderen is actie vanuit het College van drijf met de primaire focus op lokaalbenutting.
Bestuur nodig. Om de onderwijslogistiek te verbeteren moeten diverse
zaken worden ‘opgelijnd’ die in elkaars verlengde liggen en
Jaap de Mare elkaar versterken. Iedere bestuurder zou zich in dit kader de
volgende zes vragen moeten stellen:
Focus op Vakmanschap betekent een intensivering van het
onderwijs, vooral in het eerste jaar. En omdat zo’n 40 procent 1 Is de logistiek als functionele kolom georganiseerd?
van de studenten eerstejaars zijn, betekent dit een substan- In ieder roc is de financiële dimensie als functionele kolom
tiële uitbreiding van het aantal uren onderwijs. Roc’s gaan georganiseerd; er is iemand eindverantwoordelijk. Idem voor
verschillend om met deze uitdaging. De meest voorkomende de HR dimensie. Maar de verantwoordelijkheid voor de logis-
reactie is: meer van hetzelfde. Het is alsof men probeert meer tiek is vaak onduidelijk belegd, decentraal en zonder over-
augurken in een potje te krijgen door simpelweg harder te du- koepelende aansturing. Wie gaat initiatieven nemen om de
wen. Het moge duidelijk zijn dat de mogelijkheden van deze logistiek te verbeteren? Wie tilt het naar een hoger niveau?
aanpak beperkt zijn. Bij de meeste roc’s is het hard nodig dat onderwijslogis-
tiek als een volwaardige functionele kolom wordt georga-
niseerd, met een professional die procesverantwoordelijk is
In veel roc’s zijn de mensen die voor de logistieke processen, die de betrokken medewerkers
functioneel aanstuurt en die het CvB kan adviseren over het
zich met logistiek bezig houden geen logistieke beleid. Net zoals dat bij finance en HR het geval is.
vakmensen maar autodidacten
2 Is er voldoende logistieke expertise aanwezig?
Logistiek is een vak, en vereist vakmensen. Maar in veel
roc’s zijn de mensen die zich met logistiek bezig houden
Er zijn ook roc’s die proberen het onderwijs slimmer te or- autodidacten, mensen die zich de benodigde vaardigheden
ganiseren. Wijzigingen in het curriculum en het samenvoegen zelf hebben eigen gemaakt, die op zijn best een cursus Untis
van kleinere opleidingen maken het mogelijk om onderwijs te hebben gedaan en af en toe een conferentie bezoeken (als
geven aan grotere groepen. Door taal en rekenen horizontaal dat al gebeurt). Maar onderwijslogistiek heeft vakmensen
(op basis van niveaugroepen) te organiseren kunnen grotere, nodig, mensen die over de schuttingen van het onderwijs
meer homogene groepen worden gevormd. Zo vermijd je dat je kunnen kijken naar hoe de logistiek in andere sectoren
onderwijs geeft aan studenten die het eindniveau al gehaald wordt georganiseerd, mensen met theoretische bagage,
hebben. Door het onderwijs in grotere blokken aan te bieden mensen met een netwerk bij andere roc’s. Mensen ook op
kunnen snijverliezen worden beperkt. En zo zijn er nog veel een voldoende niveau: minstens hbo-ers. Niet veel roc’s
meer mogelijkheden. hebben deze expertise in huis.
Echter, de meeste roc’s zijn niet zodanig georganiseerd dat
ze het onderwijs heel anders en slimmer kunnen inrichten. 3 Wordt het juiste gesprek gevoerd met de opleidings managers?
Simpelweg omdat er niemand is die hierin de leiding kan ne- Opleidingsmanagers maken belangrijke keuzes die de onder-
men. Ja, de onderwijslogistiek is heel belangrijk, dat erkent wijslogistiek beïnvloeden, zoals de opzet van het curriculum
iedereen, niet alleen vanwege bovengenoemde intensivering, en de afspraken met individuele docenten. Wat betreft het cur-
32 PROFIEL nummER 2

