Page 30 -
P. 30

Onderzoek mbo masterstudenten





         Peer tutoring










                   met Facebook













          Facebook blijkt een effectief middel bij 'peer tu-  Peer tutoring
          toring' tijdens de beroepspraktijkvorming. Dat     Peer tutoring is een werk- en leervorm waarbij een student,
          blijkt uit onderzoek bij de opleiding  Verpleeg-   de tutor (expert) een andere student, de tutee (novice) helpt
          kunde van de Utrechtse Zorgacademie van MBO        bij het leren. Byle (2011) omschrijft het als 'het inzetten van
          Utrecht. Met de inzet van Facebook kan samen-      mensen van soortgelijke sociale groepen die geen professi-
          werkend leren plaatsvinden zonder dat studen-      onele leerkrachten zijn (in casu medestudenten), die elkaar
          ten elkaar 'face tot face' hoeven te ontmoeten.    helpen om te leren en zelf ook leren door te ondersteu-
                                                             nen'. Om de tutees tijdens de stage te kunnen begeleiden is
          Astrid Schat                                       Facebook gekozen.

          De bol-studenten van de Utrechtse Zorgacademie van MBO
          Utrecht ervaren het doorlopen van de stage als zwaar. Ze ver-    Op de besloten
          telden dit in informele gesprekken en hun uitspraken wor-  Facebook pagina werd zakelijker en
          den bevestigd door de JOB-monitor (2012). Met name het te-
          kort aan begeleiding vanuit school wordt als een probleem   in correcter Nederlands geschreven
          ervaren. Slechts 36 procent is tevreden over de begeleiding.   dan op de eigen pagina
          Stagiairs vinden de BPV mede zwaar omdat het op veel op-
          leidingen vrij geïsoleerd van de rest van de opleiding plaats-
          vindt. Hierdoor is datgene wat tijdens de BPV gebeurt, nauwe-
          lijks voorwerp van bespreking op school.            Facebook kreeg voor het eerst bekendheid in Nederland in
           Zou Facebook ingezet kunnen worden in een traject van   2008 en had in 2013, bijna 8 miljoen gebruikers. De populari-
          peer tutoring? Zo kan de begeleiding en onderlinge commu-  teit van Facebook is een van de redenen waarom voor deze
          nicatie  immers  plaatsvinden  zonder  dat  studenten  elkaar   toepassing van sociale media is gekozen in dit onderzoek,
          face-to-face hoeven te ontmoeten. De tutee kan direct via   de bol-student is in ieder geval bekend met dit platform. De
          Facebook een hulpvraag plaatsen en hoeft daar niet mee te   speciaal aangemaakte afgeschermde groepsfunctionaliteit
          wachten.                                           (geheime groep) is voor buitenstaanders en bezoekers van de
                                                             Facebook-pagina van de onderzoeker, niet zichtbaar.

                                                             het onderzoek
                                                             Tijdens het traject hebben de tutors en de tutees driemaal
                                                             op een lijst aangegeven welke competentieontwikkeling
                                                             zich bij hen voordeed ten aanzien van een vijftal competen-
                                                             ties. Voor de tutees waren dit andere dan voor de tutors, om-
                                                             dat per leerjaar verschillende competenties centraal staan.
                                                             Voor de tutee waren het onder andere: beslissen, activiteiten
                                                             initiëren en met druk en tegenslag omgaan. Voor de tutors
                                                             waren het onder andere: begeleiden en vakdeskundigheid
                                                             toepassen. Alle 12 studenten, dus tutees en tutors, zijn twee
                                                             maal individueel geïnterviewd, eenmaal halverwege het



      30                                                                                       PROFIEL  nummER  2
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35