Page 30 -
P. 30
Onderzoek mbo masterstudenten
Peer tutoring
met Facebook
Facebook blijkt een effectief middel bij 'peer tu- Peer tutoring
toring' tijdens de beroepspraktijkvorming. Dat Peer tutoring is een werk- en leervorm waarbij een student,
blijkt uit onderzoek bij de opleiding Verpleeg- de tutor (expert) een andere student, de tutee (novice) helpt
kunde van de Utrechtse Zorgacademie van MBO bij het leren. Byle (2011) omschrijft het als 'het inzetten van
Utrecht. Met de inzet van Facebook kan samen- mensen van soortgelijke sociale groepen die geen professi-
werkend leren plaatsvinden zonder dat studen- onele leerkrachten zijn (in casu medestudenten), die elkaar
ten elkaar 'face tot face' hoeven te ontmoeten. helpen om te leren en zelf ook leren door te ondersteu-
nen'. Om de tutees tijdens de stage te kunnen begeleiden is
Astrid Schat Facebook gekozen.
De bol-studenten van de Utrechtse Zorgacademie van MBO
Utrecht ervaren het doorlopen van de stage als zwaar. Ze ver- Op de besloten
telden dit in informele gesprekken en hun uitspraken wor- Facebook pagina werd zakelijker en
den bevestigd door de JOB-monitor (2012). Met name het te-
kort aan begeleiding vanuit school wordt als een probleem in correcter Nederlands geschreven
ervaren. Slechts 36 procent is tevreden over de begeleiding. dan op de eigen pagina
Stagiairs vinden de BPV mede zwaar omdat het op veel op-
leidingen vrij geïsoleerd van de rest van de opleiding plaats-
vindt. Hierdoor is datgene wat tijdens de BPV gebeurt, nauwe-
lijks voorwerp van bespreking op school. Facebook kreeg voor het eerst bekendheid in Nederland in
Zou Facebook ingezet kunnen worden in een traject van 2008 en had in 2013, bijna 8 miljoen gebruikers. De populari-
peer tutoring? Zo kan de begeleiding en onderlinge commu- teit van Facebook is een van de redenen waarom voor deze
nicatie immers plaatsvinden zonder dat studenten elkaar toepassing van sociale media is gekozen in dit onderzoek,
face-to-face hoeven te ontmoeten. De tutee kan direct via de bol-student is in ieder geval bekend met dit platform. De
Facebook een hulpvraag plaatsen en hoeft daar niet mee te speciaal aangemaakte afgeschermde groepsfunctionaliteit
wachten. (geheime groep) is voor buitenstaanders en bezoekers van de
Facebook-pagina van de onderzoeker, niet zichtbaar.
het onderzoek
Tijdens het traject hebben de tutors en de tutees driemaal
op een lijst aangegeven welke competentieontwikkeling
zich bij hen voordeed ten aanzien van een vijftal competen-
ties. Voor de tutees waren dit andere dan voor de tutors, om-
dat per leerjaar verschillende competenties centraal staan.
Voor de tutee waren het onder andere: beslissen, activiteiten
initiëren en met druk en tegenslag omgaan. Voor de tutors
waren het onder andere: begeleiden en vakdeskundigheid
toepassen. Alle 12 studenten, dus tutees en tutors, zijn twee
maal individueel geïnterviewd, eenmaal halverwege het
30 PROFIEL nummER 2

