Thema Beroepsonderwijs & Democratisch burgerschap

Mei - 2025

Download de inhoudspagina van deze uitgave van Vaktijdschrift Profiel


‘Noodzaak om burgerschap naar een hoger plan te tillen’
Inspecteur Generaal voor het Onderwijs | De Staat van het Onderwijs 2025

Geloof in eigen kunnen versterken met burgerschapsonderwijs
Noortje Bot | Universiteit van Humanistiek & Bildung Academie, Jaap Kraak |  mboRijnland

7 Tips voor lesgeven over huiselijke geweld
Edith Geurts |  Augeo Foundation

Het koppelen van rekenen aan de beroepspraktijk 
Evelyne Waterschoot | CINOP

“Het meertalige brein is een bijzonder brein”
NRO | Interview met Eline van Batenburgh

Deze editie lezen

In deze editie

7 Tips voor lesgeven over huiselijk geweld in het beroepsonderwijs

Als docent in het beroepsonderwijs bereid je studenten voor op hun toekomstige werkpraktijk. Een deel zal in het werk te maken krijgen met cliënten, patiënten of leerlingen die mogelijk slachtoffer of pleger zijn van huiselijk geweld. Daarom is het essentieel om studenten goed voor te bereiden op het herkennen en adequaat aanpakken van huiselijk geweld. Deze 7 tips helpen je om hierover les te geven.

Lees dit artikel

‘ Het meertalige brein is een bijzonder brein’

Een groeiend aantal leerlingen en studenten spreekt thuis, al dan niet naast het Nederlands, een andere taal of taalvariëteit. Voor mbo-studenten geldt dat verhoudingsgewijs nog meer. ‘Daar moet en kun je iets mee’, vindt Eline van Batenburg. Zij is onderzoeker bij het lectoraat Taalontwikkeling en Meertaligheid aan de Hogeschool van Amsterdam: ‘Mbo-studenten moeten natuurlijk goed Nederlands en Engels leren. Uiteindelijk zullen zij in een taaldiverse omgeving gaan werken. Docenten willen hen bij beide uitdagingen dolgraag ondersteunen, maar weten vaak niet hoe. Onderzoek kan hen daarbij helpen.’ JOHN VAN ENCKEVORT

Lees dit artikel

Bekijk recente edities