Ik weet helemaal niets van Middenkaderfunctionaris bouw, besef ik me

Terwijl ik op de gang loop om een student van me te vangen word ik aangehouden door een collega. Of ik even bij zijn klas kan blijven. Prima. Ik loop de vreemde klas in en zie het standaardtafereel van hangende jongeren, houding levensmoe.

Terwijl ik op de gang loop om een student van me te vangen word ik aangehouden door een collega. Of ik even bij zijn klas kan blijven. Prima.

Ik loop de vreemde klas in en zie het standaardtafereel van hangende jongeren, houding levensmoe.

“Ok jongens, ik ben even gevraagd om bij jullie klas te blijven. Ik ben Jenny Li, ik ben schilder en ik geef de stukadoors, timmermannen en schilders les.” Er beginnen wat lichamen te bewegen.

Ik vraag een paar studenten wat ze zouden gaan doen en begrijp dat ze op het punt staan aan een nieuw project te beginnen.

“Ok, iedereen: telefoons weg, laptops open en inloggen bij het nieuwe project.” Ik loop naar het Digibord, vraag ze vier onderwerpen van het nieuwe project op te noemen en verdeel het bord in vier vakjes. Vervolgens begin ik de studenten te nummeren: 1, 2, 3, 4. En 1, 2, 3, 4, enz.”

Als iedereen, na het standaard gezeur en weerstand, eindelijk in zijn groepje zit, beginnen ze aan hun groepsonderwerp. “Elk groepje gaat zo in drie minuten de rest van de klas iets vertellen over zijn onderwerp.”

Maar dan komen ze, de vragen. Ik besef dat ik helemaal niets weet van Middenkader-functionaris Bouw. Echt niets. En de studenten beginnen dat ook te beseffen.

Eén student stelt dan maar voor om een rekenspel te doen op het Digibord. Na vijf rekenrondes besluiten we om ook nog even Galgje te doen. “Jongens, wel bouwkundige termen hoor. En lange samenstellingen, met lekker veel lettergrepen.”

De docent komt weer terug in het lokaal. Jammer, de tijd is voorbij gevlogen. Hadden we nog even een Stemwijzer kunnen doen met z’n allen.

@TechniekCollegeRotterdam Team Bouw |

#nederlands #rekenen #burgerschap #mbo #techniek #onderwijs