Mijn visie op inclusie in het onderwijs (Voorstel initiatief Rekentaal)
Mijn brede visie op inclusie komt voort uit de combinatie van de factoren Sociaal-culturele achtergrond en (Arbeids)participatie (Diversiteitsvlechtwerk, Movisie). Het Nederlands Jeugdinstituut stelt dat jongeren met een migratieachtergrond vaak een achterstandspositie hebben op de arbeidsmarkt.
Gesteld dat de mbo-student met migratieachtergrond uberhaupt een mbo-diploma haalt, want uit een technisch rapport van OCW (2023) blijkt dat de ongediplomeerde uitstroom onder studenten met een migratieachtergrond relatief hoog is.
Dit raakt ons, want bij Zadkine heeft meer dan 50% een niet-westerse achtergrond. Veel hoger dan het landelijke gemiddelde van 25,6% (Kwaliteitsnetwerk, 2024).
Ik wil dat de arbeidsmarkt inclusiever wordt; arbeidsparticipatie verhoogt namelijk deelname aan de maatschappij, wat weer je welzijn verhoogt, door (economische) bestaanszekerheid.
Smalle visie
Ik ben werkzaam bij Zadkine (ISCED2/3) in het Remedial Teacher team, rekenen en Nederlands, en heb samen met collega’s een leerbehoefte gesignaleerd bij onze rekenstudenten, met name de studenten met een migratieachtergrond. Zij hebben moeite met de rekentaal tijdens de rekenlessen en tijdens het rekenexamen, waardoor hun kansen op een voldoende afnemen.
Uit een interventiebundel van de Gelijke Kansen Alliantie (GKA) blijkt dat extra individuele begeleiding in het algemeen een positief effect op de leerprestaties heeft. Ons RT-team biedt individuele begeleiding en kan dit positief effect onderschrijven.
De GKA, waar Gemeente Rotterdam onderdeel van uit maakt, heeft een landelijke agenda opgesteld met afspraken over het bevorderen van kansengelijkheid binnen het onderwijs, waarin in punt 2 wordt gesteld dat het onderwijs moet lesgeven vanuit hoge verwachtingen.
De strategie van Zadkine is drieledig; 1) wij hebben hoge verwachtingen, 2) wij maken deel uit van een diverse samenleving en 3) wij bieden innovatief onderwijs.
Reflectie
Aangezien er een leerbehoefte aanwezig is vanuit de studenten, de vakdocenten een leerbehoefte signaleren en er daarmee een draagvlak is, stel ik voor om de rekentaal van onze studenten (van wie ruim 50% een migratieachtergrond heeft) te bevorderen.
Vanuit hoge verwachtingen zoals afgesproken in de Gelijke Kansen Alliantie, onderschreven door de Gemeente Rotterdam en Zadkine.
Dit voorstel zou je innovatief kunnen noemen, aangezien je vakoverstijgend werkt aan taalvaardigheden, om daarmee de rekenvaardigheden te verhogen.
Mijn voorstel tot het bevorderen van rekentaal, met als doel diplomering verhogen en daarmee, via arbeidsparticipatie, hun deelname aan de maatschappij, past binnen de thema’s van Zadkine en ondersteunt mijn visie voor een inclusievere arbeidsmarkt.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn plannetjes, wordt vervolgd.
Groetjes, Jenny
Zadkine
Educatie | Robert Moor
Team RT-NT2 | Elena Breeman van Lente




