Amsterdam krijgt eerste volwaardige Peer Academy: de plek waar jongeren bouwen aan oplossingen voor de stad

Het ROC van Amsterdam - Flevoland opent morgen de eerste volwaardige Peer Academy van Nederland op het Marineterrein: een leeromgeving waar Amsterdamse jongeren niet alleen leren over verandering, maar deze zélf in gang zetten. De Peer Academy sluit direct aan op urgente arbeidsmarktvraagstukken. Studenten werken aan opdrachten uit sectoren met tekorten zoals zorg, welzijn, duurzaamheid en techniek. Zij ontwikkelen niet alleen vakkennis, maar nemen ook initiatief, tonen creativiteit en ontwikkelen probleemoplossend vermogen.

In deze vernieuwende setting worden studenten gezien als gelijkwaardige partners die meedenken over onderwijsontwikkeling en bredere maatschappelijke vraagstukken. Zij werken vanuit formele rollen (in dienst) – als Peer Educator, Impactmaker of Peer Coach – aan vraagstukken in samenwerking met bedrijven, overheden en organisaties uit de stad. Het ROC van Amsterdam - Flevoland is de eerste instelling in Nederland die dit model volledig implementeert.

De locatie op het Marineterrein wordt een broedplaats voor onderwijsinnovatie: bedrijven, musea, overheden, maatschappelijke instellingen én jongeren kunnen ideeën of opdrachten aandragen. Het is een plek waar ideeën direct kunnen worden getest, verbeterd en toegepast: een omgeving die perfect past bij leren in en met de stad. Iedereen die met studenten en alumni wil samenwerken aan oplossingen voor de toekomst is welkom. 

Traditionele klaslokaal openbreken
De Peer Academy markeert een nieuwe fase in het onderwijs: studenten spelen een leidende rol in hun eigen leerproces. Ze geven les, begeleiden medestudenten, ontwikkelen onderwijsinhoud en werken aan opdrachten die variëren van mentale gezondheid tot duurzaamheid, welzijn en techniek. Wat zij leren komt niet uit een boek, maar uit de praktijk van de stad. Tijdens opdrachten nemen zij soms zelfs de gespreksleiding over van professionals of bestuurders.

“Het is fascinerend wat er gebeurt als je de rollen omdraait: studenten begeleiden bestuurders in plaats van andersom. Dat levert nieuwe inzichten én een echte mental shift op”, aldus Janneke Gulen, initiatiefnemer van de Peer Academy.

Dichter bij de student
De rol van docenten verschuift van kennisoverdrager naar coach: leren wordt een beweging in plaats van een lesprogramma. Door challenge-based learning en peer-education te combineren worden onderwijs, praktijk en samenleving structureel met elkaar verbonden. Op deze manier komt het onderwijs dichter bij de student te staan: hun perspectief en input worden actief meegenomen én toegepast in maatschappelijke vraagstukken. Niet alleen studenten leren hiervan, maar ook het onderwijs zelf wordt sterker, relevanter en toekomstgerichter. 

Van pilot tot impact
Wat begon als een nieuwe aanpak om studenten meer bij het onderwijs te betrekken, groeide uit tot een programma voor studenten van alle opleidingen en niveaus. Door de positieve resultaten in de pilotfase is de Peer Academy doorontwikkeld tot een volwaardige onderwijslocatie, die nu officieel wordt geopend.

Tot nu toe realiseerde de Peer Academy:

•    45 actieve peers in verschillende rollen;

•    Tientallen opdrachten voor onder andere Gemeente Amsterdam, de MBO Raad, ministeries, culturele instellingen en (onderwijs)teams van het ROC van Amsterdam - Flevoland;

•    Adviezen die zijn overgenomen, zoals het verbeterde wervingsbeleid voor mbo-stagiaires bij de Gemeente Amsterdam;

•    Nieuwe structurele rollen binnen het ROC van Amsterdam - Flevoland, zoals peer-coaches bij Sport & Bewegen en studenten die domeinmanagers adviseren vanuit studentperspectief;

•    Lesprogramma’s die door studenten zelf worden ontwikkeld en gegeven.

Zie voor alle info Home - Peer Academy