Page 23 -
P. 23
van goed naar excellent onderwijs
Mbo moe t meer afkijken
van het bedrijfsleven
gezien. De totstandkoming van de dienst vindt plaats samen over het optimale opleidingstraject en wat daar over en weer
met de afnemer, de verwachtingen worden voor en tijdens het voor nodig is. Weet als onderwijsinstelling én als professional
proces gemanaged en ‘de momenten van waarheid’ worden wat je wél en niet te bieden hebt, maak daarbij vooraf heldere
gemonitord. Ik spreek hier over ‘momenten van waarheid’ om- keuzes en maak deze kenbaar. Mooi voorbeeld hiervan is het
dat we bij de dienstverlening geen eenduidig productieproces Summa College dat goed aangeeft op de website wat ze wel
kennen. Het zijn die momenten waarop blijkt of de profes- en niet beloven in het kader van passend onderwijs.
sional daadwerkelijk waarde heeft toegevoegd voor de afne-
mer. Bijvoorbeeld door het het tonen van verworven kennis, monitor de momenten van waarheid
maar ook wanneer sociale vaardigheden zichtbaar worden die Bepaal en volg de ‘momenten van waarheid’. Welke informa-
er voorheen niet waren. Het gaat hier om kwaliteitsdenken tievoorziening is binnen de school aanwezig om snel te kun-
waarbij de basisfilosofie is dat de afnemer (de student, de leer- nen zien waar de studenten staan. Dat kan door een transpa-
ling) wordt gezien als onderdeel van je productieproces (het rant, real-time managementinformatiesysteem te ontwikkelen
onderwijs). Hierbij is er sprake van een wederzijdse afhanke- waarbij alle onderwijsprofessionals in één oogopslag de ‘mo-
lijkheidsrelatie en waardetoevoeging. Als deze basisfilosofie menten van waarheid’ in beeld krijgen. Een voorbeeld hier-
wordt omarmd, wat betekent dat dan voor de aansturing van van is het Dashboard Onderwijs van het Grafisch Lyceum
een onderwijsinstelling? Rotterdam, waarbij zaken als lesuitval, verzuim, aantal stu-
denten onder de cijfernorm en aantal gesprekken met stu-
Procesdenken denten, inzichtelijk zijn. Doe dat ook op het niveau van het
Het betekent in ieder geval dat je vasthoudt aan het uit- individu door middel van een real-time studentenvolgsysteem
gangspunt dat ‘het onderwijs voorop moet staan’. Met an- (waarbij ouders/bedrijven mee kunnen kijken).
dere woorden: definieer en expliciteer het primaire proces. Stuur bij. Blijf in gesprek met de student, blijf de ver-
Procesdenken dus, dit in combinatie met het leveren van wachtingen over en weer managen en grijp in als dat nodig
toegevoegde waarde (de structuurdiscussie inclusief het on- is. Excellent onderwijs ontwikkelt zich en past zich aan de
vermijdelijke taken/ verantwoordelijkheden/ bevoegdheden omstandigheden aan. Zelfkritisch vermogen van de profes-
debat volgt later wel). Alle energie inzetten op activiteiten sional, teamwork, kijken naar toegevoegde waarde en échte
die waarde toevoegen aan het doel (excellent onderwijs) en gerichtheid op de student zijn de basisingrediënten. Als de
tegelijkertijd zoveel mogelijk verspilling wegnemen. Kies totale onderwijsorganisatie deze focus heeft, ontstaat excel-
daarnaast voor onderwijsdoelen die samen met de stu- lent onderwijs.
dent worden gedefinieerd (de student staat ongetwijfeld in
de missie centraal). Dat kan algemeen, met bijvoorbeeld de
Studentenraad over het opleidingsplan of reglementen. Maar
doe dit vooral ook specifiek, met een individu. Maak afspra-
ken wat er van de student wordt verwacht en wat de student carl govers is bedrijfskundige en lid van het
van het onderwijs(proces) mag verwachten. Leg die afspraken college van Bestuur Onderwijs groep tilburg.
vast in de Onderwijsovereenkomst. Een goede intake is hier De Onderwijsgroep omvat het rOc tilburg
het credo. Realiseer een intake waarbij, door de deskundige en 3 vmbo scholen en telt 13.000 studenten
blik van de onderwijsprofessional, de juiste vragen boven tafel en 1.100 fte, www.onderwijsgroeptilburg.nl of
komen. Hierna wordt er een gezamenlijke afweging gemaakt, www.roctilburg.nl.
Maart 2014 23

