Page 22 -
P. 22

Debat








           Zet ook uw ideeën op papier
           Profiel start een debat over de vraag: hoe komen we van   van goed naar excellent onderwijs
           goed naar excellent onderwijs? Hoe kunnen bestuurders,
           managers, leraren, bedrijfsleven en studenten, met ieder
           hun eigen rol en ambities, de kwaliteit van het beroepson-
           derwijs verbeteren? We dagen u graag uit om in maximaal
           1.000 woorden uw ideeën op papier te zetten. Wij publice-  Mbo moe t meer afkijken
           ren alle bijdragen op onze website www.profielproducties.
           nl/Overzicht-MBO-professionals. De meest kritische en
           aansprekende bijdragen plaatsen we ook in het magazine.
                                                                                                  van het bedrijfsleven

           Stuur uw artikel van maximaal 1.000 woorden en een foto
           van de schrijver(s) naar redactie@profielproducties.nl





          Onderwijsinstellingen weten vaak op hoofdlij-       Op het eerste oog is dit een sympathieke en logische stap,
          nen wel wat ze willen, maar naarmate de lat        maar in de praktijk blijkt het niet zo simpel te zijn. Het heeft
          hoger ligt wordt het moeilijker om kwaliteit       jaren geduurd (en het is op sommige plaatsen nog steeds
          te concretiseren en vervolgens daadwerkelijk       geen gemeengoed) om zover te komen dat docenten elkaar
          te realiseren. Ja, we kunnen de stap van goed      ook echt kwalitatief de professionele maat nemen. Daar waar
          naar  excellent  onderwijs  maken,  denkt  Carl    het management van dienstverlenende bedrijven het profes-
          Govers, bedrijfskundige en lid van het College     sionele discours stimuleert om groeiende kwaliteit te voeden,
          van Bestuur Onderwijsgroep Tilburg. Maar dat       zie je in het onderwijs het zoeken naar consensus, waar-
          vraagt om een nieuwe manier van kwaliteits-        binnen de kritische discussie verbleekt. Er zijn voorbeelden
          denken en die kunnen we afkijken van succes-       waarbij bestuurders niet tijdig ingrepen met  als gevolg dat
          volle bedrijven. Onderwijskwaliteit: als ware      een roc zonder duidelijke koers, onbetaalbaar en onbeheers-
          het een bedrijf.                                   baar werd. Met terugwerkende kracht zeggen we dan  ‘dat
                                                             het onderwijs weer voorop moet staan’. Raar eigenlijk dat
          Carl Govers                                        het kan voorkomen dat je je eigen primaire proces niet meer
                                                             centraal hebt staan. Want waar gaat het denken en handelen
          Het begrip kwaliteitsdenken is al zo oud als het onderwijs   dan over? Ook hier zie ik een parallel met het bedrijfsleven:
          zelf. Iedere professional heeft daar zo zijn of haar eigen    succesvolle organisaties zijn georiënteerd en georganiseerd
          mening over, vaak gestoeld op jarenlange ervaring. Vroeger   rondom het primaire proces en stellen continue verbeteren
          bepaalde de individuele mening van de docent de wijze waar-  centraal. Mooie voorbeelden hiervan zijn Scania in Zwolle of
          op het onderwijs vorm en inhoud kreeg. ‘Vooral niet met el-  het Instituut Verbeeten in Tilburg.
          kaar bemoeien, we zijn immers professionals’, was meestal
          het devies.                                        onderwijs als productieproces
                                                             De bedrijfsvoering op orde maakt dat we bij ROC Tilburg inmid-
                                                             dels goed onderwijs bieden. Teamwork heeft ons geleid naar
                     Zet alle energie in op                  goed onderwijs. Wat willen we nog meer? Excellent onderwijs
              activiteiten die waarde toevoegen              natuurlijk! Enerzijds vanuit onze eigen ambitie: wij willen tot
                                                             de onderwijsinstellingen met het beste onderwijs behoren. En
                          aan het doel                       anderzijds vanuit de maatschappelijke ontwikkelingen die op
                                                             ons af komen.
                                                              Passend Onderwijs bijvoorbeeld: een vraag vanuit de hetero-
           In het begin van het nieuwe millennium werd binnen   gene maatschappij om een optimaal, op maat gemaakt onder-
          ROC Tilburg het idee manifester dat onderwijs teamwork is.   wijsproduct te leveren. Een vraag die nieuwe kansen biedt in
          Hieronder ligt de overtuiging dat een groep docenten meer kan   het verbeteren van kwaliteit van het onderwijs. Geen bedrei-
          bereiken met studenten als zij goed studentgericht samen-  ging dus, maar een kans! Hoe zouden bedrijven zo’n vraagstuk
          werken. Deze ontwikkeling volgt een bedrijfsmatige trend   oppakken? Hoe komen bedrijven van een goede dienstverle-
          waarbij, al jaren eerder, was ingezet op ‘zelfsturende teams en   ning naar excellente dienstverlening?
          resultaatgerichte eenheden’. Mijn inziens is dat een belang-  Wellicht kan het inzicht helpen dat bij dienstverlenende
          rijke beweging richting goed onderwijs.            bedrijven de klant/afnemer als ervaringsdeskundige wordt



      22                                                                                       PROFIEL  nummER  2
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27