Page 22 -
P. 22
Debat
Zet ook uw ideeën op papier
Profiel start een debat over de vraag: hoe komen we van van goed naar excellent onderwijs
goed naar excellent onderwijs? Hoe kunnen bestuurders,
managers, leraren, bedrijfsleven en studenten, met ieder
hun eigen rol en ambities, de kwaliteit van het beroepson-
derwijs verbeteren? We dagen u graag uit om in maximaal
1.000 woorden uw ideeën op papier te zetten. Wij publice- Mbo moe t meer afkijken
ren alle bijdragen op onze website www.profielproducties.
nl/Overzicht-MBO-professionals. De meest kritische en
aansprekende bijdragen plaatsen we ook in het magazine.
van het bedrijfsleven
Stuur uw artikel van maximaal 1.000 woorden en een foto
van de schrijver(s) naar redactie@profielproducties.nl
Onderwijsinstellingen weten vaak op hoofdlij- Op het eerste oog is dit een sympathieke en logische stap,
nen wel wat ze willen, maar naarmate de lat maar in de praktijk blijkt het niet zo simpel te zijn. Het heeft
hoger ligt wordt het moeilijker om kwaliteit jaren geduurd (en het is op sommige plaatsen nog steeds
te concretiseren en vervolgens daadwerkelijk geen gemeengoed) om zover te komen dat docenten elkaar
te realiseren. Ja, we kunnen de stap van goed ook echt kwalitatief de professionele maat nemen. Daar waar
naar excellent onderwijs maken, denkt Carl het management van dienstverlenende bedrijven het profes-
Govers, bedrijfskundige en lid van het College sionele discours stimuleert om groeiende kwaliteit te voeden,
van Bestuur Onderwijsgroep Tilburg. Maar dat zie je in het onderwijs het zoeken naar consensus, waar-
vraagt om een nieuwe manier van kwaliteits- binnen de kritische discussie verbleekt. Er zijn voorbeelden
denken en die kunnen we afkijken van succes- waarbij bestuurders niet tijdig ingrepen met als gevolg dat
volle bedrijven. Onderwijskwaliteit: als ware een roc zonder duidelijke koers, onbetaalbaar en onbeheers-
het een bedrijf. baar werd. Met terugwerkende kracht zeggen we dan ‘dat
het onderwijs weer voorop moet staan’. Raar eigenlijk dat
Carl Govers het kan voorkomen dat je je eigen primaire proces niet meer
centraal hebt staan. Want waar gaat het denken en handelen
Het begrip kwaliteitsdenken is al zo oud als het onderwijs dan over? Ook hier zie ik een parallel met het bedrijfsleven:
zelf. Iedere professional heeft daar zo zijn of haar eigen succesvolle organisaties zijn georiënteerd en georganiseerd
mening over, vaak gestoeld op jarenlange ervaring. Vroeger rondom het primaire proces en stellen continue verbeteren
bepaalde de individuele mening van de docent de wijze waar- centraal. Mooie voorbeelden hiervan zijn Scania in Zwolle of
op het onderwijs vorm en inhoud kreeg. ‘Vooral niet met el- het Instituut Verbeeten in Tilburg.
kaar bemoeien, we zijn immers professionals’, was meestal
het devies. onderwijs als productieproces
De bedrijfsvoering op orde maakt dat we bij ROC Tilburg inmid-
dels goed onderwijs bieden. Teamwork heeft ons geleid naar
Zet alle energie in op goed onderwijs. Wat willen we nog meer? Excellent onderwijs
activiteiten die waarde toevoegen natuurlijk! Enerzijds vanuit onze eigen ambitie: wij willen tot
de onderwijsinstellingen met het beste onderwijs behoren. En
aan het doel anderzijds vanuit de maatschappelijke ontwikkelingen die op
ons af komen.
Passend Onderwijs bijvoorbeeld: een vraag vanuit de hetero-
In het begin van het nieuwe millennium werd binnen gene maatschappij om een optimaal, op maat gemaakt onder-
ROC Tilburg het idee manifester dat onderwijs teamwork is. wijsproduct te leveren. Een vraag die nieuwe kansen biedt in
Hieronder ligt de overtuiging dat een groep docenten meer kan het verbeteren van kwaliteit van het onderwijs. Geen bedrei-
bereiken met studenten als zij goed studentgericht samen- ging dus, maar een kans! Hoe zouden bedrijven zo’n vraagstuk
werken. Deze ontwikkeling volgt een bedrijfsmatige trend oppakken? Hoe komen bedrijven van een goede dienstverle-
waarbij, al jaren eerder, was ingezet op ‘zelfsturende teams en ning naar excellente dienstverlening?
resultaatgerichte eenheden’. Mijn inziens is dat een belang- Wellicht kan het inzicht helpen dat bij dienstverlenende
rijke beweging richting goed onderwijs. bedrijven de klant/afnemer als ervaringsdeskundige wordt
22 PROFIEL nummER 2

