Zodra zich uitwassen voordoen in het gebruik en effect van social media zijn we geneigd te roepen om meer scholing van docenten en leerlingen. En vooral dat die scholing moet leiden tot meer ‘fatsoenlijk’ gebruik van die media. Ik heb die neiging ook. Een kennisgebied dat zich hiermee bezig houdt is mediawijsheid, een tamelijk nieuwe informatierichting. Het beoogt docenten en leerlingen wegwijs te maken in de wereld van de moderne media, ook op het gebied van gedrag en ethiek. Met het massale nieuwsaanbod op internet en het spontane berichtenverkeer via social media lijkt dat geen onnodig aanbod. Op scholen is het nog geen vast vak en op het mbo is er ook nog geen keuzevak voor. Een veel geopperde vraag is of elke opleiding een vak mediawijsheid moet hebben. En of alle docenten dienen te worden opgeleid in mediawijsheid, in de vaardigheid om te gaan met alle mogelijke digitale snufjes en in het gebruik en in de ethische vraagstukken daarvan?
Onlangs sprak ik hierover met Dirk Visser, directeur van het bureau voor webdesign en -marketing VWA in Dronten. Hij maakte in wezen korte metten met die vraagstelling. Hij betoogde dat we in de hele discussie tal van zaken door elkaar halen. Zijn belangrijkste punt is dat het gebruik van social media wordt verward met opvoedingstaken die in eerste instantie bij ouders horen. De samenleving wil dat gebruikers op een fatsoenlijke wijze gebruik maken van social media. Maar het fatsoen, de wijze hoe kinderen omgaan met elkaar en dus ook met elkaar via social media, leren ze in eerste instantie thuis. Wat we nu doen, is gedrag en houding bij het gebruik van social media op het bordje van de scholen leggen. Terwijl dat daar niet thuishoort. Scholen geven onderwijs, ouders verzorgen de opvoeding. En natuurlijk zijn er situaties waarin het een in het ander kan overvloeien, maar dat is niet structureel. Zeker niet in het mbo. Volgens Dirk Visser is er ook geen reden docenten met nulletjes en eentjes lastig te vallen. Het zijn geen programmeurs maar professionals die van digitale hulpmiddelen gebruik maken. Hoe ze dat didactisch en pedagogisch het beste kunnen doen is wel weer zaak voor bijscholing.
Maar zijn boodschap is: het vraagstuk social media is een kwestie van de zaken en de verantwoordelijkheden heel goed blijven scheiden zodat we de bomen door het bos blijven zien.