Kunstuitingen ontwikkelen zich slingermatig, dat geldt ook voor de opera. Nu eesn razendpopulair, dan weer bijna verdrukt. Het verbaast me niet, maar dat het ook zo zeer een taalstrijd was, werd mij pas goed duidelijk in dit AO. Daarover zijn interessante opmerkingen geplaats, zoals over de zogenaamde "historische universitaliteit"van Nederland, dien ons toestaat ïeder werk in de oorspronkelijke taal op te voeren."Zo verstomt wel de taaldiscussie... inmiddels is de opera uitgegroeid tot een meer dan volwassen kunstvorm en heeft juist de popmuziek zich nederlandstalig gemanifesteerd; men denke aan de successen van o.a. Ruth Jacott en Marco Borsato.
Dit AO maakt u deelgenoot van de wordingsgang van de Nederlandse opera, maar zul u vermoedelijk ook naar de cd-kast of -winkel verlokken.
Inhoudsopgave
5 De introductie van de opera in Nederland
7 Klassieke goden zingen ‘Nederduitsch’
10 Top (Mozart) en flop (Jacob van Lennep)
12 Royale bijdragen
13 De Hollandsche opera van J.G. de Groot
15 Na de oorlog: de overheid subsidieert
16 Apotheose aan de Amstel
20 Repertoire voor volwassenen vanaf 7 jaar